NUFFNANG

Saturday, May 10, 2014

Resepi Spaghetti Carbonara Simple

Assalamualaikum...





Malam tadi, aku ngn akim dok berdua je. Papa nya akim tu gi mancing ngn member2 PPOC. So malam tadi aku masak spaghetti carbonara ngn fries saje.. Erm, membantu sangat dlm proses diet aku kan?? haha... dasar takbley tahan napsu... Dah lama kepingin, tp pikir2, hubby dah la pemakan pedas tegar, kang masak creamy2 ni tak lalu plak die. Aku ni dah la sentap kalo hubby tak makan or mkn sket bile aku masak. Dan dan tu la keluar, " nape mkn sket? mama masak tak sedap eh? " buat muke sediy sket... Dah tu, bile laki boncit, bising plak.. "papa ni boncit laaaaaa"  padahal salah sape??? muahahaha.. Bini sapa la nie... :P


 Ha, balik cerita pasal carbonara ni... senang je upenye... makan la dua beranak beradap2... Akim pun skang ni suke makan sendiri. Aku ok jek, sepah pon takpe.. Tapi aku akan pastikan aku suap dulu. agak2 dah kenyang sket, die mula tolak time tu aku bagi die mkn sendiri..  Ok la kan, die suap masuk mulut la.. sket2 pon takpe.. Belajar..... Uish, citer carbonara pun tak setel, asik menyimpang jek... Bole la aku share resepi carbonara simple ni untuk sape2 yang minat nak buat...



RESEPI SPAGHETTI CARBONARA SIMPLE
**dapat dari blog gak tp ubah sket sbb byk brg takde**



Bahan :
*untuk makan 2 orang


Spaghetti secekak- rebus + minyak masak sket
1/2 tin sos carbonara mushroom PREGO
1/2 kotak susu UHT kecik
Isi ayam potong kecik2- ikut la nak banyak mana
Bawang merah + putih - diracik halus ( aku pakai blender je )
Sedikit serbuk black pepper
Marjerin/butter/ minyak zaiton
Cheese mozarela or parmesan- optional  aku tak letak pon..
telur - optional


Cara -
1. Masuk butter/marjerin/minyak zaiton
 ( pilih salah 1 yerk, jgn boh semua. kang banjir minyak plak)
2. Tumis bawang merah dan putih sampai sedikit masak
3. Masukkan sos prego dan susu
4. Masukkan isi ayam
kalau pekat sangat, sila masukkan air yerk
Masukkan serbuk black pepper
Masak pakai api kecik, biar mereneh. Kalo agak tawar tu masuk la garam sket.
Tutup api. Kalo ade cheese, tabur la...


Kalo ikut resepi asal, die mesrakan spaghetti dengan kuah dalam kuali, masak sekejap n masuk telur. lemak berkrim uolls.. tapi aku tak masuk telur.. dah bertelur2 dah nie.. :P
Kalau tak mesrakan mee dan kuah dalm kuali pon takpe, mesrakan dalam pinggan n terus ngap je la.. ermm, 1st time makan n buat.. Not bad la.. Lagipun aku guna mende yang ada dalam rumah jek, tak kuasa nak membeli minyak jeton, chesse, herbs bagai.. apa yang ado... Alhamdulillah. Tekak mak mok cam aku mmg tak say no punye.


Hubby balik mancing, subuh. Bagi brekfes spaghetti carbonara ni. Bila tanya -sedap x? Ermm,kurang la, yang ari tu lagi sedap. Kannnn, dah kate dah. ari tu buat spaghetti bolognaise ala melayu, extra pedas.. memang la kanda suke kan... tekak jawa, gitu lah...


Aku tak pandai masak, sket2 tiru resepi orang bolehlah... Yang penting, perut kenyang hati pun senang kan... ok lah, sape yang agak2 femalas n nak keje senang, bolehlah try resepi spaghetti carbonara simple sangat ni...
nyumss..
bye....


** tak dapat belanja gambar sebab semua dah kene ngap ngap**



No comments: