NUFFNANG

Tuesday, November 11, 2014

Resepi buat roti paling senang!!

Hari tu nak gi picnic, sibuk la buat roti bagai kan..

Roti sosej.. tetibe rasa lapar

Bun.. Cicah kopi pon sedap...gebus gitu
So, nak share resepi paling mudah, simple n InsyaAllah jadi ngn u olls semua.
Resepi ni aku dapat kat FB, perkongsian kak Kathy Kay n dah 3,4 kali buat dan hasil tak penah kecewa la!! Selalu tak cukup adalah... Ewah, hot sangat gitu kan..

Jom tengok resepi..

Roti -

Yis 1 paket (11 gram)
1 cawan air suam
4 sudu gula
2 sudu susu pekat

Campur semua bahan di atas, tunggu dlm 10 minit. kalo berbuih tu, elok bebenor la tu, sebab yis dlm keadaan baik.. Pas 10 minit tu campur kan

I biji telur..

Gaul sehingga sebati

3 1/2 cawan Tepung Gandum
2 sudu planta

Gaul tepung n planta.. Sebati..
Pastu- masukkan bancuhkan yis tu sket demi sedikit dlm tepung..Bancuhan yis tu ikut kesesuaian tepung. Kadang bancuhan tu lebih, kalo termasuk semua dalam tepung, doh jadi cair n melekat-lekat. Masukkan tepung sket2  sampai jadi doh yang lembut n x melekat di tangan. Uli dan uli la sampai doh jadi lawa... hehe


Rehatkan doh dalam sejam.. Dah kembang 2x ganda.. Pukul-pukul sket, biar angin kuar, pastu uli sket, biar doh jadi cantik.. pastu ley la wat bentuk apa yang di inginkan, nak wat bun ke, mini pizza ke.. ikut la tekak korang....

Dah bentuk, biar kembang setaman sekejap, dalam 15min ke stgh jam...Baru bakar... 150 degree sampai masak..

Dah masak, kuarkan dari oven, sapu ngn marjerin atas susu cair untuk kilatkan roti n lembutkan roti. Pastu bole makan.. nyumm...


Selain roti, aku gunakan untuk doh pizza jugak.. Memang la tak sama ngn pizza hut n dominos, tapi  untuk tekak kuarge memang bola sangat.. Ikut kreativiti masing-masing la...
Nanti aku share resepi buat pizza pulak eh.
Pizza.. Nyummy...

Sedap nyaaa...
Ni aku share, cara gulung roti yang macam kat atas tu...
Aku letak sos and mayonis. Kalo ade mozzarella, lagi syiok...
Selamat mencuba...





4 comments:

tomatoo said...

senang nya buat roti. hehehehe.. x sabar nak tryy

tomatoo said...

senangnya buat rotiiii.. x sabar nak buat

wawai nursuhada said...

Da buat keras..hurmm....

wanyrynz said...

Klu pakai butter blh ke?